Algemeen
De aloude KingKORG hebben we best wel een tijd in ons assortiment gehad, maar ook een KingKORG heeft een troonopvolger nodig. Die kroon gaat naar de Korg KingKORG NEO, een synthesizer die de klank-engine van de KingKORG voortzet, maar nu in een nieuw jasje. Een compacter jasje overigens, de oorspronkelijke KingKORG was een full-size synthesizer, de NEO heeft 37 toetsen. Aan de voorzijde vind je een XLR-connector, en inderdaad: plug je microfoon eraan en je kunt de ingebouwde vocoder gebruiken. Een grappig detail is dat bij de aankondiging van de NEO ook een nieuwe generatie van de microKORG is aangekondigd. Deze twee synths hebben dus (daar waar 't om vocoding gaat) 't zelfde doel, maar het achterliggende design van de synth is toch wel heel anders. De NEO is dus gebaseerd op de KingKORG, en dat is 't belangrijkste verschil ten opzichte van de microKORG.
Eigenschappen van de Korg KingKORG NEO
De NEO is zeer makkelijk te bedienen en te begrijpen, misschien wel een van de makkelijkste synths die je momenteel kunt vinden. De klank-engine is tamelijk divers; virtueel analoog, noise, wavetables en er zitten zelfs samples in. Dus als je ineens een piano hoort in een voorbeeldvideo: dat zijn dus samples. Het maakt 't geheel wel breed inzetbaar, juist ook op 't podium, één synth waar alles in is te vinden. Het is een subtractieve synth, dus filters zijn present: 7x LPF, 6x BPF en 5x HPF. Ook twee envelopes en twee LFO's bieden hun diensten aan, en een drievoudige effectensectie maakt de klank af.
"We are the robots"
Die vocoder dus, da's een mooi effect, en zeker een reden om deze NEO op je shortlist te plaatsen. Met een vocoder bekijkt de NEO het frequentiespectrum van 't binnenkomende signaal (vaak je stem, pratend of zingend), en past dat spectrum toe op eigen signaal (vaak heldere synthpads, ruwe bassen, alles met een groot aantal boventonen). Hier moeten we het woordje 'vaak' aanstippen: 't is een audio-effect, dus niets staat je in de weg om ook met andere bronklanken en doelklanken te experimenteren. Het voeden van een drumloop aan een synthpad is bijvoorbeeld ook zeer bruikbaar. In het vintage verleden werden er al vocoders gebruikt, en dat had altijd een hoog robotgehalte. Zeker in de space age van de jaren 70 en 80 kwamen vocoders best vaak voor, zelfs mondjesmaat in de mainstream. Vandaag de dag is 't een fantastisch effect voor iedereen die juist die vintage klank zoekt, en voor sound-designers die willen experimenteren met nieuwe vocoder-combinaties. De koning is dood, lang leve de koning!