- Home /
- Hele assortiment /
- Pro Audio /
- Audio randapparatuur /
- Equalizer /
- Behringer /
- Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496 processor/equalizer
Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496 processor/equalizer
Uit assortiment, dit product is niet meer te bestellen.
Artikelnr: B-DEQ2496 Bax Music Garantie: Op dit product krijg je 3 jaar Bax Music Garantie (bij registratie bij Behringer binnen 90 dagen na aankoop), zonder registratie krijg je 2 jaar Bax Music Garantie.
Algemeen
De DEQ 2496 is een digitale 24bit/96 kHz EQ/RTA processor, die bij zowel budget-systemen als de wat uitgebreidere setups wordt gebruikt. De lage prijs gecombineerd met de oneindige functionaliteit zorgt voor talloze mogelijkheden die uw setup een stuk beter laat klinken!
Allereerst is er een grafische equalizer geïntegreerd. Hierdoor kunt u naar eigen wens het geluid kleuren en bepaalde frequenties boosten of afzwakken om een perfecte balans op iedere locatie te creëren. De equalizer kan zowel grafisch als parametrisch worden ingesteld.
Verder is er een feedback destroyer aanwezig. Het hele frequentie-spectrum wordt door het apparaat geanalyseerd en frequenties die rondzingen veroorzaken worden vanzelf gedempt of weggenomen. Hierdoor wordt de klank gewaarborgd en staat het systeem niet continu te piepen.
Specificaties
Productkenmerken
19 inch-rackformaat | 1 U |
---|---|
Aantal kanalen | 2 |
Duurzaamheid product | niet gespecificeerd |
Feedback-detectie/destroyer | ja |
Frequentiebanden per kanaal | > 30 banden |
Ingebouwde compressor | ja |
Ingebouwde limiter | ja |
Schakelbare boost/cut | ja |
Type analoge audio ingang(en) | line in gebalanceerd (XLR), microfooningang (XLR) |
Type analoge audio uitgang(en) | line out gebalanceerd (6.3 mm TRS jack), line out gebalanceerd (XLR) |
Voorzien van buizen | nee |
Gewicht en afmetingen inclusief verpakking
Gewicht (incl. verpakking) | 3,3 kg |
---|---|
Afmeting (incl. verpakking) | 52,5 x 30,5 x 10,5 cm |
Productspecificaties
- hoge resolutie processor voor alle EQ, RTA en dynamische applicaties
- 4 EQ modules (31 band graphic EQ, 10 band parametric EQ, feedback destroyer plus 3 dynamic EQs per stereo kanaal)
- compressor/expander functie met piek limiter per stereo kanaal
- VPQ (Virtual Paragraphic EQ) optie
- hoge resolutie 61 band real-time FFT analyzer met extra automatische EQ functie
- multi-functionele level meters
- 64 gebruiker memories
- aparte RTA mic/line input met phantom voeding
- AKM 24-bit/96 kHz A/D en D/A converters (113 dB)
- makkelijke update van software
- XLR connectors, stereo aux output, AES/EBU en S/PDIF inputs en outputs
- frequentiebereik: 20 tot 20.000 Hz
- noise generator: 0 tot -60dB roze ruis (1kHz)
- presets: ruimte voor 64 presets met naam (16 karakters), op te roepen en te wijzigen
- netspanning: 85 - 230V DC, 50/60 Hz
- opgenomen vermogen: 10W maximaal
- zekering: T 1A H
- netspannings-aansluiting: IEC naar Schuko kabel
- afmetingen: 45 x 483 x 217 mm
- gewicht: 2.05 kg
Reviews uit andere landen
Vertaal alle reviews naar het Nederlands Originele reviews bekijken
hoe kan je de Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496 ombouwen.
ik zie dat hij voorlopig niet leverbaar is.
ik vind een gaaf ding.
Hiervoor had ik een Marantz dm7025 versterker en klipish speakers , die verbleken met hetgeen ik nu heb staan voor de helft van de prijs zowat .
Heel m'n rack komt van bij Bax shp , snelle levering , en tot nu toe geen problemen met het geleverde materiaal . En de prijs is scherp . Top ,
Ik zou graag 10 op 5 sterren geven maar dit gaat helaas niet
The Behringer DEQ when modified with this new circuit is capable of less than 0.0005% THD and IMD from analog input to output.
met deze upgrade, veranderd deze deq helemaal , echt in een pro setup . geen vervorming en vervelende hhisss meer .
Dus deze dsp is goed , als je iets meer wil spenderen dan aankoop prijs , en je een beetje handig bent met solderen( ja dan vervalt de garantie ), is dit een top productt , waar zelfs dolby lake lm44 het moeilijk tegen heeft !
Ik was eigenlijk op zoek naar een betaalbare graphic analizer met display en vele frequentiebanden.
Dit omdat mijn gehoor me soms in de steek laat , en nee , dit komt niet door luide muziek . ;-)
Voor mij is zo een apparaat dus een enorm hulpmiddel doordat het het geluid zichtbaar maakt .
Bij mijn zoektocht kwam ik allerhande , veel te dure (voor hobbyist) toestellen tegen tot ik de
"behringer DEQ2496" tegenkwam. Zeer betaalbaar en heeft heel wat meer in zijn mars dan wat ik zocht.
Analoog naar digitaal converteren en andersom is één voorbeeldje.
Ook een uiterst interessant ding is de peak/rms meter die tegelijk alle info toont die je nodig hebt.
De peak / hold van graphic analizer zijn volledig naar wens in te stellen.
En zo zijn er nog vele instellingen en parameters aan te passen.
kortom,
ik ben nooit echt behringer fan geweest, maar ik moet toegeven dat dit toestel voldoet aan meer dan alle verwachtingen. (andere toestellen die ik ooit heb gebruikt trouwens ook)
Waarom men zo dikwijls behringer afkraakt is me nog steeds niet duidelijk.
Van kwaliteit op termijn, robuustheid en levensduur kan ik me nog niet uitspreken.
VANWEGE HUN LAGE PRIJZEN MISSCHIEN ????
Mijn excuses behringer ....
Peter
Toestel is voor mijn home cinema en aangestoten voor mijn Ftont Altec VOT
Doet wat hij moet doen en begin met calibratie
Veel mogelijkheide en dus vraag een beetje tijd om alles te begrijpen
Super tevreden
Tweede besteld om mijn center te besturen
In low-budget live situaties wordt hij vaak en naar tevredenheid ingezet. Er zijn er in de loop der jaren enorm veel van verkocht. Maar veel 'serieuze' geluidstechnici halen er hun neus voor op. Ook zijn er veel klachten te horen over de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. De één wil nooit meer zonder DEQ2496, de ander zweert het merk Behringer voorgoed af.
De laatste jaren is er een groeiende groep van HiFi-enthousiastelingen die dit apparaat ook ontdekt hebben. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat veel merken die zichzelf serieus nemen op dit gebied, hun versterkers nog nauwelijks, of helemaal niet, voorzien van een toonregeling. De 'puurheid' van het audiosignaal staat centraal bij deze groep audiofielen. Het is hun goed recht.
Zelf denk ik, voorheen geluidstechnicus maar ook lichtelijk behept met het HiFi virus, daar heel anders over. Er bestaat geen 'originele opname' die 'precies zo moet worden weergegeven als de artiest dan wel geluidstechnicus het bedoeld heeft'. Het enige origineel bestaat tegenwoordig uit enen en nullen, die door geluidsapparatuur thuis worden omgezet, versterkt en weergegeven. Die apparatuur zal nooit dezelfde zijn als die in de studio gebruikt wordt. En dan heb ik het nog niet eens over die ene, zo ongelooflijk onderschatte factor: de akoestiek van de kamer. En de allerbelangrijkste factor: je eigen smaak qua muzikale weergave. Want jij moet het immers mooi vinden wat je hoort. En hoe meer mogelijkheden je daarvoor hebt om dat te verwezenlijken, hoe beter. Hier komt de Behringer om de hoek kijken.
Ik ga hier verder niet in op alle mogelijkheden en specificaties, die kun je overal vinden. Ik geef hier alleen mijn persoonlijke antwoord op de vraag: heeft het als HiFi-fan of audiofiel zin om de Behringer aan te schaffen? Ik heb hem gekocht, gebruik hem nu een kleine week en hier volgen mijn indrukken.
De Behringer is via de tape-loop van mijn Yamaha A-S700 aangesloten. Dit heeft als voordeel dat je via de versterker de klank van al je geluidsbronnen kunt beïnvloeden. Het nadeel: omdat de Yamaha puur analoog is, wordt het signaal in de Behringer eerst gedigitaliseerd, daarna weer analoog gemaakt. En dat door een apparaat dat nog niet de helft kost van wat een audiofiel alleen al aan een DAC zou uitgeven... dat kan toch nooit wat zijn?
Jawel, het kan wel wat zijn. Maar je moet een paar nadelen op de koop toe willen nemen. Eerst de pluspunten:
Het apparaat is zeer flexibel en heeft heel veel mogelijkheden. Ik heb tot nu toe alleen de grafische equalizer gebruikt, de parametrische equalizer, en de stereo imager (width). De rest heb ik niet nodig.
Die onderdelen van het apparaat werken uitstekend. Ook vond ik de bediening van de Behringer veel eenvoudiger dan ik vaak op internet in reviews ben tegengekomen. De manual heb ik nog niet eens uit de folie gehaald, en ik heb al allerlei presets van gecombineerde modules aangemaakt.
Ik heb ondervonden dat in veel situaties de Behringer het eindresultaat kan verbeteren. Denk aan die staande golf van 100 Hz waardoor je wegdreunt in de kamer. Met de parametrische eq haal je hem er zó mee uit zonder dat de rest van de bas er onder lijdt. Ook zonder de optionele meetmicrofoon. Staan je boxen wat dicht bij elkaar of speel je heel zacht? Het verhogen van de 'width' geeft absoluut meer ruimtelijkheid. Vind je je speakers wat dof klinken? Met de grafische eq laat je het geluid weer sprankelen. Zelf heb ik gehoorverlies boven de 8 kHz, met de Behringer kan ik dit eenvoudig corrigeren. Eindelijk klinkt muziek weer fris in mijn oren. En dankzij de presets kun je heel gemakkelijk van 'sound' wisselen.
De Behringer is goedkoop, klinkt muzikaal, heeft veel mogelijkheden en is eenvoudig te bedienen. Maar hij heeft ook enkele zwakke punten.
Ik heb zeer zorgvuldig geluisterd naar de verschillen tussen de directe klank van mijn Yamaha versterker, en met de Behringer in ertussenin. Conclusie: Een zeer lichte toename van ruis en brom, die echter zodanig klein is dat je wel heel extreem moet spelen om hier last van te krijgen of überhaupt op te merken. Ik moest de volumeknop van mijn versterker bijna helemaal opendraaien om er iets van te horen en dat zijn toch heel wat Watts. Erger is, dat als de Behringer zijn werk doet er een klein, maar voor audiofielen zeker hoorbare achteruitgang in transparantie en weergave van details plaatsvindt. Ik vermoed dat de Behringer nog beter zal klinken als je de digitale in- en uitvoer gebruikt, zodat de interne AD/DA converter omzeild wordt. Dit heb ik helaas niet kunnen testen.
Zelf merk ik dat ik daardoor steeds een afweging maak in welk geval ik de Behringer wel of niet gebruik. Tot nu toe staat hij bijna altijd aan en dat zegt wel iets. Een audiofiel met een high-end installatie zal vermoedelijk andere keuzes maken.
Toen ik de racksteunen eraf schroefde, die staan immers wat vreemd bij de rest van mijn HiFi-apparatuur, bleek dat die een integraal onderdeel vormen van de behuizing waardoor je via de zijkant zó het apparaat in kijkt. Maar weer snel teruggezet dus. Ook de grote witte letters op de bovenkant detoneren nogal.
Hinderlijk is dat de helderheid van het display niet in te stellen is en het felle oranje daardoor nogal overheersend kan zijn. Voordeel is wel dat je hem zodanig in kunt stellen dat hij twee kekke VU-meters toont, dus dat is een pleister op de wonde.
CONCLUSIE: je maakt van een slechte stereo-installatie met de Behringer geen wereld van verschil, maar finetunen van een goede installatie werkt uitstekend. Wil je meer controle over hoe je HiFi in jouw kamer klinkt, dan is de Behringer zeker interessant. Ik ben er tevreden mee; verwacht alleen geen echte high-end prestaties.
+ veel mogelijkheden om geluid te verbeteren
+ bedieningsgemak
+ prijs / kwaliteit verhouding
- klein verlies van transparantie in het signaal
- cosmetisch gezien detoneert de Behringer in een stereo-installatie
- twijfels over kwaliteit en levensduur
Wat dit laatste betreft: Bax geeft drie jaar garantie, dus voorlopig hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
In low-budget live situaties wordt hij vaak en naar tevredenheid ingezet. Er zijn er in de loop der jaren enorm veel van verkocht. Maar veel 'serieuze' geluidstechnici halen er hun neus voor op. Ook zijn er veel klachten te horen over de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. De één wil nooit meer zonder DEQ2496, de ander zweert het merk Behringer voorgoed af.
De laatste jaren is er een groeiende groep van HiFi-enthousiastelingen die dit apparaat ook ontdekt hebben. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat veel merken die zichzelf serieus nemen op dit gebied, hun versterkers nog nauwelijks, of helemaal niet, voorzien van een toonregeling. De 'puurheid' van het audiosignaal staat centraal bij deze groep audiofielen. Het is hun goed recht.
Zelf denk ik, voorheen geluidstechnicus maar ook lichtelijk behept met het HiFi virus, daar heel anders over. Er bestaat geen 'originele opname' die 'precies zo moet worden weergegeven als de artiest dan wel geluidstechnicus het bedoeld heeft'. Het enige origineel bestaat tegenwoordig uit enen en nullen, die door geluidsapparatuur thuis worden omgezet, versterkt en weergegeven. Die apparatuur zal nooit dezelfde zijn als die in de studio gebruikt wordt. En dan heb ik het nog niet eens over die ene, zo ongelooflijk onderschatte factor: de akoestiek van de kamer. En de allerbelangrijkste factor: je eigen smaak qua muzikale weergave. Want jij moet het immers mooi vinden wat je hoort. En hoe meer mogelijkheden je daarvoor hebt om dat te verwezenlijken, hoe beter. Hier komt de Behringer om de hoek kijken.
Ik ga hier verder niet in op alle mogelijkheden en specificaties, die kun je overal vinden. Ik geef hier alleen mijn persoonlijke antwoord op de vraag: heeft het als HiFi-fan of audiofiel zin om de Behringer aan te schaffen? Ik heb hem gekocht, gebruik hem nu een kleine week en hier volgen mijn indrukken.
De Behringer is via de tape-loop van mijn Yamaha A-S700 aangesloten. Dit heeft als voordeel dat je via de versterker de klank van al je geluidsbronnen kunt beïnvloeden. Het nadeel: omdat de Yamaha puur analoog is, wordt het signaal in de Behringer eerst gedigitaliseerd, daarna weer analoog gemaakt. En dat door een apparaat dat nog niet de helft kost van wat een audiofiel alleen al aan een DAC zou uitgeven... dat kan toch nooit wat zijn?
Jawel, het kan wel wat zijn. Maar je moet een paar nadelen op de koop toe willen nemen. Eerst de pluspunten:
Het apparaat is zeer flexibel en heeft heel veel mogelijkheden. Ik heb tot nu toe alleen de grafische equalizer gebruikt, de parametrische equalizer, en de stereo imager (width). De rest heb ik niet nodig.
Die onderdelen van het apparaat werken uitstekend. Ook vond ik de bediening van de Behringer veel eenvoudiger dan ik vaak op internet in reviews ben tegengekomen. De manual heb ik nog niet eens uit de folie gehaald, en ik heb al allerlei presets van gecombineerde modules aangemaakt.
Ik heb ondervonden dat in veel situaties de Behringer het eindresultaat kan verbeteren. Denk aan die staande golf van 100 Hz waardoor je wegdreunt in de kamer. Met de parametrische eq haal je hem er zó mee uit zonder dat de rest van de bas er onder lijdt. Ook zonder de optionele meetmicrofoon. Staan je boxen wat dicht bij elkaar of speel je heel zacht? Het verhogen van de 'width' geeft absoluut meer ruimtelijkheid. Vind je je speakers wat dof klinken? Met de grafische eq laat je het geluid weer sprankelen. Zelf heb ik gehoorverlies boven de 8 kHz, met de Behringer kan ik dit eenvoudig corrigeren. Eindelijk klinkt muziek weer fris in mijn oren. En dankzij de presets kun je heel gemakkelijk van 'sound' wisselen.
De Behringer is goedkoop, klinkt muzikaal, heeft veel mogelijkheden en is eenvoudig te bedienen. Maar hij heeft ook enkele zwakke punten.
Ik heb zeer zorgvuldig geluisterd naar de verschillen tussen de directe klank van mijn Yamaha versterker, en met de Behringer in ertussenin. Conclusie: Een zeer lichte toename van ruis en brom, die echter zodanig klein is dat je wel heel extreem moet spelen om hier last van te krijgen of überhaupt op te merken. Ik moest de volumeknop van mijn versterker bijna helemaal opendraaien om er iets van te horen en dat zijn toch heel wat Watts. Erger is, dat als de Behringer zijn werk doet er een klein, maar voor audiofielen zeker hoorbare achteruitgang in transparantie en weergave van details plaatsvindt. Ik vermoed dat de Behringer nog beter zal klinken als je de digitale in- en uitvoer gebruikt, zodat de interne AD/DA converter omzeild wordt. Dit heb ik helaas niet kunnen testen.
Zelf merk ik dat ik daardoor steeds een afweging maak in welk geval ik de Behringer wel of niet gebruik. Tot nu toe staat hij bijna altijd aan en dat zegt wel iets. Een audiofiel met een high-end installatie zal vermoedelijk andere keuzes maken.
Toen ik de racksteunen eraf schroefde, die staan immers wat vreemd bij de rest van mijn HiFi-apparatuur, bleek dat die een integraal onderdeel vormen van de behuizing waardoor je via de zijkant zó het apparaat in kijkt. Maar weer snel teruggezet dus. Ook de grote witte letters op de bovenkant detoneren nogal.
Hinderlijk is dat de helderheid van het display niet in te stellen is en het felle oranje daardoor nogal overheersend kan zijn. Voordeel is wel dat je hem zodanig in kunt stellen dat hij twee kekke VU-meters toont, dus dat is een pleister op de wonde.
CONCLUSIE: je maakt van een slechte stereo-installatie met de Behringer geen wereld van verschil, maar finetunen van een goede installatie werkt uitstekend. Wil je meer controle over hoe je HiFi in jouw kamer klinkt, dan is de Behringer zeker interessant. Ik ben er tevreden mee; verwacht alleen geen echte high-end prestaties.
+ veel mogelijkheden om geluid te verbeteren
+ bedieningsgemak
+ prijs / kwaliteit verhouding
- klein verlies van transparantie in het signaal
- cosmetisch gezien detoneert de Behringer in een stereo-installatie
- twijfels over kwaliteit en levensduur
Wat dit laatste betreft: Bax geeft drie jaar garantie, dus voorlopig hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
Omschrijving | Type | Taal | Extensie |
---|---|---|---|
Manual, Dutch | Manual | Nederlands, Engels | |
Manual, English | Manual | Engels | |
Manual, French | Manual | Frans, Engels | |
Manual, German | Manual | Duits, Engels | |
Manual, Italian | Manual | Engels, Italiaans | |
Manual, Spanish | Manual | Engels, Spaans | |
Manual, Swedish | Manual | Engels, Zweeds |
Musikmesse 2016: SPL presenteert de nieuwe Director, PQ en Phonitor variaties
donderdag 7 april 2016SPL toont drievoud tot de macht drie op de Musikmesse in Frankfurt en meer.. In de Pro-Fi reeks brengt dit befaamde merk de volgende stappen met betrekking tot het combineren van studiotechniek en high fidelity. Zo ziet u op de Messe van 2016 de X- en e-uitvoeringen van de Phonitor hoofdtelefoonversterkers en de nieuwe Director voorversterker en DA-converter. Voor studiotechnici die masteren is er nu de nieuwe PQ Mastering Equalizer.
Lees meer…Gerucht: nieuwe Behringer synthesizer
vrijdag 8 juli 2016Behringer is niet vies van het verspreiden van geruchten. En die geruchten - in de vorm van een video - zijn natuurlijk maximaal onduidelijk. Zo werkt dat tegenwoordig, maar al die speculatie is natuurlijk wel vreselijk leuk en spannend! Het gaat dit keer om een synthesizer, en ook daar hebben we Behringer eerder iets mee zien doen in het geruchtencircuit. Wat zal dit gaan worden??
Lees meer…Behringer introduceert de DeepMind 12
vrijdag 12 augustus 2016 Door Marnix | Bax MusicOngeveer een maand geleden stond op deze plek iets over wat een nieuwe synthesizer van Behringer zou gaan worden. Geruchten, teasers, alles passeerde de revue. Maar inmiddels lijken de contouren zich wel te hebben afgetekend: het gaat om de DeepMind 12.
Lees meer…Behringer onthult drie nieuwe synthesizers!
maandag 24 april 2017Toen Behringer vorig jaar de DeepMind 12 aankondigde, sloeg dit nieuws in als een bom. Een vervolg op dit succesverhaal kon uiteraard niet uitblijven. Het team van Behringer pakt daarom uit met maar liefst drie nieuwe modellen: de DeepMind 12D, de DeepMind 6 en de Model D.
Lees meer…Behringer Deepmind synthesizer demo - op donderdag 25 mei bij Bax Music Goes
donderdag 11 mei 2017De Berhringer Deepmind is in korte tijd uitgegroeid tot een populaire en veelbesproken synthesizer. Wat je allemaal kunt met dit unieke instrument wordt op Hemelvaartsdag, donderdag 25 mei, door onze productspecialist gedemonstreerd in onze winkel in Goes.
Lees meer…Behringer toont plannen System-100m remake
dinsdag 24 april 2018 Door Maarten | Bax MusicHet bedrijf Behringer zorgde voor een big smile toen ze, enige tijd geleden, aankondigden met analoge synthese aan de gang te gaan. Enige tijd later kregen we hun remake van de Roland Juno 106 (met een hoop extra mogelijkheden) en hun remake van een Moog Model-D. En weer verrassen ze ons, nu met plannen voor een remake van de legendarische Roland System-100m.
Lees meer…Behringer doet Roland - VC340 - RD808 - MS101
donderdag 24 januari 2019 Door Maarten | Bax MusicBehringer heeft er wel zin in, en wij lusten er wel pap van! Kennelijk is Behringer Rolands grootste fan. Want de Deepmind herinneren wij ons natuurlijk nog wel, de remake van de Juno-106. Maar wacht, er is meer: wat te denken van de de RD-808, de VC-340 en de MS-101?
Lees meer…Behringer Pro-One en Odyssey
vrijdag 25 januari 2019 Door Maarten | Bax MusicEr komt geen eind aan de parade van de replica's! Behringer heeft al drie stuks Roland nagebouwd volgens het eigen boekje, en nu komen daar nog twee klassiekers bij. Het gaat om de Behringer Pro-One en de Behringer Odyssey.
Lees meer…Nieuw van Behringer: C210B line array!
donderdag 9 januari 2020Eerder zagen we een voorproefje van de vernieuwde Behringer C210 portable line array, maar met de NAMM 2020 muziekbeurs in aantocht weten we het zeker; de Behringer C210B komt eraan!
Lees meer…Behringer introduceert Roland System 100m Circuits clone
vrijdag 17 januari 2020 Door Martijn | Bax MusicBehringer introduceert op de NAMM hun System 100 Modular Synthesizer. Dit is een clone van de legendarische modulaire Roland System 100m circuits, uit ‘75. Het is natuurlijk fantastisch dat deze modules binnenkort te krijgen zijn in Euro-rack formaat. En wel tegen de zeer betaalbare prijzen die we van Behringer kennen.
Lees meer…