96415e7f574fdd233c5f9eabb5682c2c 9.
18 janvier 2017
5
A écrit ce qui suit à propos de Roland SP-404SX sampler
In het vintage verleden werd ik al verwend door onder meer de MC-808 van Roland. En nu is de SP-404SX ook al zo'n beetje vintage aan het worden. Okay dan, dit is mijn eerste dag review voor wat voor mij nieuw is.
Onlangs probeerde ik onder meer de Korg Electribe 2 Sampler uit, maar vanwege de soort sound scapes producties met lange one-shots die ik doe was de zeer beperkte sample time & size een stopper voor me. Bax gaf een geweldige service door deze Korg E2S snel om te ruilen tegen de Roland SP-404SX.
De overigens duurdere 404SX kan bij wijze van spreke wel een sample van een hele dag lengte spelen, direct van de storage card. Als de MC-808 zoiets had gekund dan hoefde ik de 404SX niet.
De 404SX heeft weliswaar minder synth-achtige goodies dan de Korg Electribe 2 Sampler, maar ja, de MC-808 nog minder. Vrij makkelijk ook met de internal sequencer. Computer gebruik ik niet voor mijn productie. Leuk dat het compleet met een storage card kwam!
Het is voor mij overigens net aan dat er maar hooguit 6 stereo parts tegelijk kunnen worden afgespeeld. Of 12 mono, maar daar houden mijn twee oortjes niet zo van. Okay, ach ik kan wel wat resamplen en zo. Ik doe toch het meeste met Audacity onder Linux als het om wav bewerking gaat.
Sound output is verrassend goede kwaliteit voor zo'n klein kastje. Niks teveel gezegd over "CD kwalitiet" waar Roland prat op gaat.
Wel een behoorlijke afknapper dat er gEEn MIDI OUT op zit! Maar okay, dan maar de BPMs syncen met een external clock.
Mag van mij wel wat goedkoper zijn, zo in de richting van wat de Akai MPX16 kost. Jaha, ik weet het, het is niet hetzelfde ;-) In elk geval hoef ik niet meer te ruilen want met de 404SX kan ik mijn sound scape en downtempo projectjes doen.
Enne, bedankt Bax voor de geweldige en super snelle ruil service!
"I'll be bax"
Gijs L.
10 décembre 2013
4
A écrit ce qui suit à propos de Roland SP-404SX sampler
Voorafgaand aan het kopen van mijn SP-404-SX heb ik ongeveer 40 uur onderzoek gedaan naar welke sampler het beste aan mijn wensen zou voldoen. De uitleg over mijn keuzes, mijn ervaringen met de 404 en de mogelijke alternatieven geven je hopelijk meer inzicht in of dit instrument wat voor jou is.
ONDERZOEK
Al jaren had ik het idee dat een sampler een mooie toevoeging zou zijn op mijn studio. Experimentele glitchy/trippy muziek als die van Lotus Flower en Four Tet vind ik een interessante stijl, waarvan de basis ligt in het gebruik van een sampler. Ook het 'vingerdrummen' op een sampler, zoals door The XX, leek me interessant om mee te experimenteren. Daarnaast vind ik het fijn om te experimenteren met hypnotiserende, polyritmische samples, zoals bv. Radiohead, Portico Quartet en Alex & Jonsi dat doen, om daarmee een mooie 'basistextuur' op te zetten voor een nummer.
Produceren doe ik in Logic, maar ik vind het fijn om ook met mijn instrumenten te experimenteren zonder een afleidende computer binnen handbereik te hebben. Ik wilde mijn studio uitbreiden met een sampler om een mooie ritmische basislaag neer te zetten, en lekker 'hands-on' te kunnen experimenteren met geluiden.
De eerste sampler waar ik heel serieus naar heb gekeken is de Akai MPC500. De MPC samplers worden naast hiphop (waar ze bekend om staan) vaak gebruikt voor de muziek waar ik het hierboven over heb (oa The XX etc). Maar na wat meer onderzoek bleek de MPC voornamelijk bedoeld te zijn als volledig productiestation: ze zijn erop gebouwd om 'all in the box' een nummer te kunnen maken, en daarom minder handig voor live experimenteren etc. Ook is er veel 'menu-diving' nodig om bij verschillende functies te komen, wat de intuïviteit van het werken met een hardware sampler niet ten goede komt. Daarnaast blijkt de MPC vooral te gelden als 'beatstation' - terwijl ik vooral wilde experimenteren met hypnotiserende loopende samples etc.
De intuïtieve Kaoss Pad was ook een serieuze optie, gezien het in veel reviews beschreven wordt als 'so much fun', en 'can't stop playing with it'. Maar dat apparaat moet vooral gezien worden als effects-unit, met als kleine toevoeging een sample optie, waardoor het niet als volwaardige sampler te zien is. Daarnaast leek de Electribe ESX een serieuze optie, maar die is voornamelijk gebouwd voor house/dance, en minder voor 'lekker vrij experimenteren met geluidjes'.
Zo kwam ik terecht bij de SP-sampler serie van Roland (voorheen van Boss, met de 202, 303 etc). Twee verschillende leverbare varianten zijn de SP-404-SX en de uitgebreidere SP-555. Die laatste heeft als extra's onder andere 'velocity-sensitive' pads, een D-beam effect, een basic looper-functie (die volgens velen tegenvalt in het gebruik) en extra aansluitmogelijkheden als XLR (met phantom power) en USB (hierdoor functioneert hij als audio-interface). Hier betaal je echter wel flink voor terwijl het voor mij geen functies zijn die ik vaak zou gebruiken. Daarnaast is het apparaat bijna twee keer zo groot als de 404, waarbij ik dus liever ging voor de compactere 404.
SP-404-SX
Uiteindelijk kwam ik terecht bij de 404, en besefte dat dit precies was wat ik zocht! De intuïtieve bediening van een Kaospad, met bijna alle functies van de MPC, maar dan binnen handbereik onder verschillende knoppen in plaats van via een display en complexe menu's. Hij wordt onder andere gebruikt door Mount Kimbie, James Blake (zie oa concert Coachella), Animal Collective, Lotus Flower, Four Tet, en dichter bij huis: De Staat.
WERKING
De 404 werkt zoals je van een sampler mag verwachten: druk op REC, kies een pad, neem een geluid op, en je kunt het meteen afspelen, 'bijknippen', effecten overheen gooien en in een ritmische sequentie (pattern) gebruiken.
Geluiden opnemen kan zowel via line-in als via het ingebouwde microfoontje. Voor serieuze productie is die ingebouwde microfoon niet goed genoeg, maar voor lekker experimenteren is het wel fijn om er op deze manier altijd eentje bij de hand te hebben! Verder kun je via simpele software ook eenvoudig audio-files op de verschillende pads zetten.
Om meer uit te vinden over de verdere bediening, raad ik aan wat filmpjes te kijken. Een leuk voorbeeld van het live bespelen van de 404: http://www.youtube.com/watch?v=I19i-AmYFEY
En een voorbeeld van een lekker nummer dat 'in the box' is gemaakt met de 404: https://soundcloud.com/clifford-novey/sets/sp-battle-140-sp-chill
Er is een heel mooi levendig forum met gebruikers van deze sampler-serie: www.sp-forums.com Gebruikers wisselen hierop oa slimme trucjes uit, wat ik erg leerzaam vond om het instrument beter onder de knie te krijgen (gezien de handleiding alleen de functionele basis uitlegt, maar niet het muzikale gebruik bespreekt).
Voor bijvoorbeeld puur het afspelen van jingles in een radioshow lijkt me dit apparaat trouwens een beetje 'overkill': ik zou daarvoor bijvoorbeeld de Akai MPX8 aanraden.
PLUS-PUNTEN
Sinds ik hem een half jaar geleden gekocht heb, heb ik er heel veel plezier mee gehad. Erg fijn om aan te zetten, meteen muziek te kunnen maken, zonder het starten van software etc. Lekker een uurtje op de bank zitten met je 404, en lekker gefocussed (zonder afleiding van een beeldscherm, foutmeldingen etc) en tactiel muziek maken met de ±30 knopjes die het apparaat rijk is, geeft een ervaring die een midi-controller mij niet zou kunnen bieden. Vooral het eenvoudige loopen van een sample geeft mooie mogelijkheden om een sfeervolle ritmische basis te maken. De ingebouwde effecten zijn best gevarieerd, van goede kwaliteit (ik zou ze niet gebruiken als extern effect voor je DAW, maar in ieder geval goed genoeg voor live-gebruik - vooral de reverb is mooi helder) en geven leuke experimenteer-mogelijkheden. Alle samples worden direct vanuit de SD-kaart afgespeeld, dus je kunt heel makkelijk een kaartje verwisselen, en direct aan de slag met een andere sample-set. Ik vind het apparaat redelijk degelijk aanvoelen: het is een mooi kastje met een metalen frontpaneel. Aan het gevoel bij het indrukken van de pads moet je even wennen, maar voelt degelijk aan. Ik heb het apparaat nog niet gedraaid op batterijen, maar dat is wel een mooie optie om je ook bijvoorbeeld op vakantie goed te kunnen vermaken.
MIN-PUNTEN
Maar
het apparaat heeft ook een aantal onhandige gebreken, waardoor ik ermee een echte 'haat-liefde verhouding' heb. Ten eerste is de 404 redelijk aan de prijs. Een vriend van me was nogal verbaasd toen ik vertelde wat ik ervoor had betaald. 'Voor dat geld kun je ook een laptop kopen met een simpele midi-controller erbij, waar je nog veel meer opties mee hebt', zei hij. Op zich heeft hij daar gelijk in - het is een behoorlijke smak geld voor een enigszins beperkt product. De MPC500 kost ongeveer evenveel, maar is qua functies veel uitgebreider - al heb ik zoals eerder beschreven heel bewust de keuze gemaakt om niet voor een MPC te gaan.
Verder ontbreken een aantal basisfuncties die programmeertechnisch vrij eenvoudig zullen zijn, maar gewoon lijken te zijn 'vergeten' door de makers, wat behoorlijk kwalijk is voor zo'n kostbaar instrument. Zo is het, ondanks de sampler in stereo werkt, niet mogelijk om een sample te pannen. Daarnaast had de SP-404 (voorloper van de 404-SX) de optie om bij het resamplen ook de line-in-input te gebruiken, waardoor je de 404 als een primitieve looper kon gebruiken (omdat je dan laag-over-laag kon overdubben). Raar genoeg is deze functie weggehaald in de 404-SX, wat behoorlijk frustrerend is. Verder is het 'choppen' van een nummer (dus bv 1 maat per pad, zodat je kunt remixen) absoluut niet intuïtief: het kost veel oefening en truukjes om dat onder de knie te krijgen, dus op dat gebied hadden de makers wel wat beter kunnen nadenken over de gebruiksvriendelijkheid. Ook is het irritant dat er geen attack/release fade op de samples toe te passen is, waardoor je vaak een subtiel klikje hoort aan het begin van een opgenomen sample. De 404 heeft ook geen velocity-sensitive pads, hoewel ik die niet echt mis, maar wat voor sommigen wel een nadeel is tov. de MPC500 (aantekening: als je een 'SPD-SX sampling pad' via Midi aansluit op de 404, is dit wel mogelijk). Verder is het erg jammer dat de 404 geen '12 step pitch' optie (bekend van de duurdere modellen uit de MPC serie) heeft - waarbij je één sample kunt kopiëren naar 12 pads, waarbij de sample op elk pad een andere toonhoogte heeft. Daarmee zou de sampler ook als een melodieus muziekinstrument kunnen functioneren. Daarnaast is het niet mogelijk om een pattern (ritme) te laten afspelen, en tijdens het afspelen besluiten deze aan te passen - terwijl dat een mooie optie zou zijn om tijdens een live-show te gebruiken. Je moet nu eerst het afspelen stoppen, en kunt daarna pas kiezen voor het aanpassen ervan.
Over al dit gemis is al uitgebreid gesproken op verschillende fora, maar de makers lijken zich daar niks van aan te trekken. Desalniettemin hoop ik dat ze op een dag met een firmware-update komen die een deel van deze punten oplost, of dat een 404-gebruiker die handig is met programmeren de firmware aanpast (zoals dat oa met de MPC1000 is gebeurd, waardoor er binnen die alternatieve firmware (jj OS) allerlei extra functies zijn toegevoegd).
Het is jammer dat de ontwerpers, ondanks ze door de jaren heen deze sampler steeds hebben doorontwikkeld naar een nieuw product, onvoldoende nadenken over de gebruiksvriendelijkheid. Sommige gebruikers vinden dat de bovenstaande beperkingen je juist creatief stimuleren om daar 'slim omheen te werken', maar met mijn achtergrond als productontwerper kan ik daar geen genoegen mee nemen: ik blijf me regelmatig irriteren aan deze onnodige gebreken in het product.
TENSLOTTE
Na deze laatste alinea's klinkt het misschien alsof ik een hekel heb aan mijn SP-404-SX, maar dat is absoluut niet het geval! Het is een heel fijn apparaat om op een verfrissende manier te experimenteren met muziek, en een hele mooie toevoeging op mijn studio!