Microfoon
-
Ja, dat kan (in principe) maar het werkt een beetje omslachtig! Het zit zo: het grote voordeel van een USB-microfoon is dat je een mooie alles-in-één-oplossing hebt. Een geluidskaart is niet nodig. Maar als je meerdere van zulke alles-in-één apparaten tegelijk wilt gebruiken, wordt het opeens knap ingewikkeld voor je computer. Twee USB-microfoons op één computer aansluiten is dus een beetje tegenstrijdig met het idee achter een USB-microfoon. Hoe lossen we dit op?
-
We horen het vaak bij onze helpdesk: “Hoe kan ik deze microfoon aansluiten op de computer?” Geen vreemde vraag, want als je niet weet waar je op moet letten, ben je waarschijnlijk bang om iets te beschadigen of om op goed geluk spullen te gaan bestellen. Gelukkig bestaan er maar een paar type microfoonaansluitingen en hoeft het allemaal niet veel te kosten!
-
Als je veel werkt met microfoonopnames van bijvoorbeeld drums, akoestische gitaar en zang, dan heb je vast te maken gehad met overspraak. In het Engels heet dit mic bleed of mic spill. De snaredrum-microfoon pikt bijvoorbeeld ook de hihat op en de zangmicrofoon is vergeven van gitaren. Dit kan behoorlijk roet in het eten gooien tijdens het mixen van je geluidsopnames. Wil je weten hoe je het voorkomt, achteraf weghaalt of hoe je overspraak juist in je voordeel kunt gebruiken? Lees dan verder!
-
Ben je singer-songwriter, toetsenist in een band, componist of geluidstechnicus? Dan wil je vroeg of laat misschien het geluid van een echte akoestische piano opnemen. Dus niet de vooraf opgenomen klanken van bijvoorbeeld een Steinway of Yamaha C7 sample library – hoe mooi dit ook klinkt – maar je eigen, unieke sound. Hoe pak je het opnemen van een piano aan? En wat voor microfoons heb je nodig om die piano-opnames te maken? Waar zet je ze neer? Een hele klus, maar het onderstaande blog lezen is al het halve werk.
-
Het nieuwe jaar komt er weer aan en als de nevel van kruitdamp en poedersuiker weer een beetje is neergedaald kunnen we ons gaan bezighouden met dingen die in 2020 veranderen. Als je veel gebruikmaakt van draadloze microfoons en/of draadloze in ear monitors, lees dan vooral verder! Per 1 januari gaat er iets veranderen op het gebied van draadloze frequenties…
-
Komt er geen geluid uit je microfoon? Misschien heeft hij fantoomvoeding nodig! Met name condensatormicrofoons hebben stroom nodig. Gelukkig kunnen de meeste mixers, audio interfaces en recorders dit leveren. Gewoon via de microfoonkabel. Deze stroomvoorziening wordt fantoomvoeding of fantoomspanning genoemd, ‘phantom power’ in het Engels. Een eventuele knop om dit aan te zetten herken je aan ‘Phantom’, ‘P48’ of ‘48V’. In dit blog leg ik uit waar je op moet letten bij het gebruik van fantoomvoeding.
-
Je kunt een koor zien als een enorme geluidsbron die over een breedte van soms wel tientallen meters geluid produceert. Dat brengt unieke uitdagingen met zich mee als je een koor moet opnemen. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat iedereen goed te horen is op de opnames, maar dat het zangkoor nog wel als een geheel klinkt? In dit blog vertel ik hoe je met twee of drie slim geplaatste microfoons een evenwichtige en verstaanbare stereo-opname maakt van een koor!
-
Als je rondkijkt in onze microfoon-categorieën, ben je misschien de termen ‘electret’ en ‘true condenser’ tegengekomen. Wat is het verschil? Is een ‘echte’ condensatormicrofoon beter dan een elektretmicrofoon, zoals de naam suggereert? In dit blog zet ik de verschillen op een rijtje!
-
Vroeger was een ribbon-microfoon – ook wel: bandmicrofoon – duur en extreem kwetsbaar. Over het algemeen werden ribbon-microfoons gemaakt en onderhouden door de studio’s waarin ze werden gebruikt. In Amerika werden RCA-microfoons gebouwd door de gelijknamige platenmaatschappij en in Engeland maakte de BBC haar eigen Coles-microfoons. Inmiddels zijn er een hoop betaalbare modellen op de markt gekomen die bovendien best tegen een stootje kunnen. Tijd om de voor- en nadelen van bandmicrofoons opnieuw tegen elkaar af te wegen.
-
Je wilt je stem uitversterken met behulp van een microfoon en een speaker. Niet te moeilijk, gewoon microfoon + kabel + speaker = hoera, geluid! Kan dit? Dit kan zeker, maar dan moet je wel een microfoon en luidspreker hebben die geschikt zijn voor zo’n opstelling. Maar ook als de box en microfoon niet perfect bij elkaar passen, zijn er vaak goede oplossingen te bedenken. Je leest er alles over in dit artikel!
-
Na het opnemen van je muziek in de studio is het tijd om te mixen. Maar wat je ook doet: de mix klinkt als een natte krant. Individueel zijn de opname-sporen prima, maar als je elke schuif openzet lijkt het alsof alle onderdelen elkaar tegenwerken. Dit is waarschijnlijk een faseprobleem. In dit artikel vertel ik wat fase is, wat er aan de hand is bij fase-problemen en hoe je ze kunt oplossen of voorkomen!
-
Stereo-opnames hebben vaak een een soort ruimtelijkheid die niet valt na te bootsen met de pan-knoppen in je DAW of met reverb en delay. Voor stereo-opnames worden meestal twee condensatormicrofoons gebruikt. Bij de meeste opstellingen heb je genoeg aan twee cardioïde microfoons maar in sommige gevallen heb je omnidirectionele of bidirectionele microfoons nodig. Er zijn ook microfoons die je kunt schakelen tussen alle drie de richtingskarakteristieken. Wil je weten welke microfoon-opstelling jij het beste kunt gebruiken bij stereo-opnames, lees dan verder.